رفع کمبود زینک (روی) با مصرف گوشت قرمز

مشکل کمبود زینک در دنیا به قدری گسترده است که حتی کشورهای پیشرفته نیز با آن دست به گریبان هستند. کمبود زینک در بدن ربطی به سن و سال ندارد و از کودک گرفته تا سالمندان باید برای ادامه حیات، روزانه آن را دریافت کنند. زینک عنصر لازم و ضروری برای بدن است که به هیچ وجه نمی توان از کمبود آن به راحتی رد شد. تمام اندام های بدن، سلول ها، بافت ها، استخوان ها و. دارای زینک هستند به همین دلیل کمبود آن می تواند تمام جنبه های سلامتی فرد را تحت تاثیر قرار دهد.

علائم کمبود زینک در بدن

کمبود زینک نشانه هایی دارد که می توان از آنها پی به این کمبود برد زیرا خیلی ها از این مشکل رنج می برند اما آگاه نیستند که دلیل آن چیست با تشخیص این نشانه ها می توانید از حاد شدن مشکل کمبود زینک پیشگیری کنید. هفت نشانه کمبود زینک یا روی در بدن به قرار زیر است:

اختلال در عملکرد دستگاه عصبی

کمبود زینک یا روی  موجب اختلال توجه و اختلال حرکتی در نوزادان می شود که تا بزرگسالی این مشکل ادامه می یابد به همین دلیل وجود زینک برای رشد و عملکرد مناسب دستگاه عصبی لازم و ضروری است.

تضعیف دستگاه ایمنی بدن

وجود زینک برای عملکرد مناسب و متعادل دستگاه ایمنی لازم است، به ویژه در موارد زیر:

  • رشد و نمو لنفوسیت تی (T) و تفاوت آن با گلبول های سفید خون که نقش دفاعی در برابر بیماری ها دارند.
  • رونویسی ژن که نخستین مرحله در آشکار شدن ژن است.
  • محافظت و نگهبانی از غشاهای سلولی.
  • آپوپتوز (خزان یاخته ای) به منظور کشتن باکتری ها، ویروس ها و سلول های سرطانی

اسهال

ضعیف شدن دستگاه ایمنی بدن در اثر کمبود زینک موجب اسهال عفونی مزمن می شود.

آلرژی به محیط و غذاها

استرس  موجب خستگی غدد فوق کلیوی (آدرنال)  می شود که این موضوع موجب کمبود کلسیم، منیزیم و زینک می شود. در نتیجه آن سطح هیستامین در بدن افزایش پیدا می کند. زینک شیوه ذخیره هیستامین در بدن را مشخص می کند. در نتیجه کمبود زینک، هیستامین بیش از حد در مایعات بافت های مجاور آزاد می شود. در نهایت مشکلات زیر بروز می کند:

  • هیستامین اضافی در بدن موجب بروز واکنش های آلرژیک مانند آبریزش بینی، کهیر وعطسه در فرد می شود.
  • مقدار بالای هیستامین موجب افزایش حساسیت افراد به تمام واکنش های آلرژیک می شود.

نازک شدن موها

کم کاری تیروئید در اثر کمبود زینک در بدن ایجاد می شود که از عوارض آن نازک شدن تارموها است.

سندروم روده نشت کننده

اختلال در جذب مواد مغذی، مشکلات پوستی، آلرژی ها، بیماری های خودایمنی و مشکلات تیروییدی در اثر نفودپذیری روده به وجود می آید.

آکنه و جوش های پوستی

 بعضی از اشخاص در اثر فقر زینک دچار آکنه و راش های پوستی می شوند.

غذاهای سرشار از زینک(روی)

گوشت گوساله ای که با علف تغذیه کرده است: حدود 110 گرم آن 32٪ نیاز روزانه زینک را تأمین می کند که از منابع غنی زینک است و در کمبود آن از مواد غذایی مهم محسوب می شود.

گوشت بره: حدود 110 گرم آن 32٪ نیاز روزانه زینک را تأمین می کند.

 مرغ: 110 گرم از آن 12٪ نیاز روزانه زینک را تأمین می کند.

کفیر یا ماست: یک فنجان از آنها 10٪ نیاز روزانه تان به زینک را تأمین می کند.

 اسفناج: یک فنجان پخته شده اسفناج 9٪ نیاز روزانه زینک را تأمین می کند.

پودر کاکائو: یک قاشق غذاخوری از آن 2٪ نیاز روزانه زینک را تأمین می کند.

 بادام هندی: نصف فنجان از آن 25٪ نیاز روزانه زینک را تأمین می کند.

نخود: یک فنجان پخته شده از آن 17٪ نیاز روزانه زینک را تأمین می کند.

قارچ: یک فنجان پخته شده از آن 13٪ نیاز روزانه زینک را تأمین می کند.


ای ار گوشت ، با ما بهترین باشید.

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

ادبیات فارسی ❤writer❤ گاه نگاری های یک مهندس جستجوگر لینک فیلم جامعه بیماران نادر میاستنی ایران دانلود مقاله تحقیق یا غریب الغرباء (Oh, Queer of Queers!) Angela مکانیک سحری فان